Toeta

Nähtamatud Loomad Selverile: “On aeg näidata üles vastutustundlikkust.“

Nähtamatud Loomad on Eestis viimased kolm aastat eest vedanud kampaaniat, et lõppeks kanade pidamine kitsastes traatpuurides. Selle osaks on suhtlemine toidusektori firmadega, et nad läheks üle puurivabade munade kasutamisele. Lisaks suhtleme munatootjatega ning kasvatame tarbijateadlikkust, et loomade heaolu väljenduks ka ostuotsustes. Kui läbirääkimised firmaga ebaõnnestuvad, oleme sunnitud palve firmale esitama avalikult, et kutsuda üles kanade puurispidamise toetamisest loobuma. Nähtamatute Loomade avalikku kampaaniat Selveri ja Kaubamaja Grupi suhtes kajastati ka 21.10.2020 Pealtnägija saates. Meie kampaania eesmärk on, et Tallinna Kaubamaja Grupp loobuks aastaks 2025 puurikanade munade müügist. 


Nähtamatute Loomade kanade heaolukampaania eesmärk on, et kanu ei peetaks enam kitsastes traatpuurides, kus neil on ruumi vaid ca ühe A4 paberi jagu. Eestis on ligi miljon munakana ning kui loomakaitsjana tahta teha ära kõige rohkem head ning leevendada kannatusi seal, kus neid on kõige rohkem, tuleks tegeleda just puurikanadega. Just sellepärast on Nähtamatud Loomad üheks oma fookuseks valinud munakanad ning pakub lihtsaid samm-sammulisi lahendusi nende heaolu parandamiseks. 

Eelkõige on meie taktikaks läbirääkimised. Suhtleme toidusektori ettevõtetega, et aidata neil leida õige ajaraam ning paika panna sammud astumaks loomasõbralikuma tootmisahela poole – loobuda puurikanade munade kasutamisest. Meie algatusega on liitunud juba pea sadakond toidusektori ettevõtet, nende hulgas 40% jaekettidest (Prisma, Maxima, Rimi ja Stockmann). Tegu on tegelikult globaalse ja kiirelt tõusva trendiga – üle maailma on puurivabaks minevaid ettevõtteid lausa pea 2000 ning paljudes riikides tegeletakse juba puurisüsteemide keelustamisega. Mõnede ettevõtetega meil läbirääkimised aga ei õnnestu ning siis peame paluma neil avalikkuse ees ja toel loobuda puurikanade munadest. 

Ka Selveri ja Kaubamaja Grupi esindajatega oleme kohtumas käinud kokku kolmel korral kolme aasta jooksul. Siiani ei ole nad meiega koostööks valmis olnud ning jätkanud puurikanade munade müümist. Siinkohal tekib küsimus, et miks nii edukas kodumaine ettevõte, kes end ise vastutustundlikuks nimetab, soovib jätkata julma loomapiinamise praktika toetamist. 

Samuti tekib küsimus, miks võitleb niivõrd suur korporatsioon loomakaitsega tegeleva MTÜ vastu väites Pealtnägijas asju, mis ei ole tõesed. Kiputi ka Nähtamatute Loomade rahastuse kallale ning see ei ole kahjuks esimene kord, kui Selver midagi taolist teeb. Näiteks on Selveri juhatus kampaania kestel kontakteerunud Kodanikuühiskonna Sihtkapitaliga, ühega meie rahastajatest Eestis, et KÜSK lõpetaks meile oma toetuse väljastamise. Saates sai tähelepanu fakt, et Nähtamatute Loomade kampaaniat rahastab rahvusvaheline loomakaitsefond, justkui oleks see midagi poleemilist. Meile on oluline läbipaistvus ja seetõttu oleme kõik oma rahastusraportid kodulehele üles riputanud ja kõigil huvilistel on võimalus nendega tutvuda. On normaalne, et riigis, kus annetuskultuur ei ole veel väga levinud, küsivad heategevusühendused abi ka teistest riikidest, kus rahaline seis on parem.

Puurivabu munatootjaid on Eesti turule pidevalt juurde tulemas ning ka olemasolevad puurimunade tootjad on mitmel pool meedias öelnud, et just puurivaba muna on munaturu tulevik. Samuti ei saa mainimata jätta ka asjaolu, et pajud jaeketid jt toidusektori firmad ostavad oma toodangut sisse ka välismaalt. Kuna aga puurivaba muna on uueks standardiks saamas kogu maailmas, ei pea ettevõtted munade puuduse pärast kindlasti muret tundma.

Õnneks on ka tarbijateadlikkus pidevas kasvutrendis. Saab julgelt väita, et inimesed on aina enam teadlikumad loomade heaolu teemadest. Viimase Kantar Emori poolt läbiviidud uuringu kohaselt ei poolda ligi 70% inimestest kanade pidamist kitsastes traatpuurides. Seega oleme kindlad, et tänu muutuvale turutrendile ja tarbijateadlikkuse pidevale kasvule saame peagi elada Eestis, kus kanu kitsastes traatpuurides enam ei peeta. 

Loe Tallinna Kaubamaja Grupi ja Selveri avaliku kampaania kohta lähemalt: www.sydametuselver.ee